Hva er en god CRM-løsning?
Skal en CRM-løsning bare være et rapporteringssystem for ledelsen, eller skal den være et effektivt salgsverktøy som hjelper selgeren til å selge mer og raskere?
Vi har spurt 1000 norske selgere om hvilke krav de stiller til en god CRM-løsning. Nesten 300 salgsledere og selgere svarte oss. Mange var opptatt av datakvalitet, sikkerhet og analyse. De hadde mange teoretisk baserte synspunkter, men ikke så mange synspunkter som viste at de så på CRM som et rent salgsverktøy.
Er det kanskje slik at CRM-løsninger ikke er laget av de rette folkene? At de ikke er laget av selgere for selgere, men av marketingeksperter som lager løsningene for kompliserte og så tungvindte at selgerne kvier seg for å bruke dem?
Selgere trenger enkle, visuelle og smarte verktøy som hjelper dem å selge, ikke tunge rutiner som stjeler tid fra dem til rapporter og regneark. De trenger verktøy som passer på at de får gjort alle stegene i salgsprosessen, som sørger for at de til en hver tid er oppdatert på hva som skjer rundt kundene i sosiale medier, som samler all informasjon om kundene i ett og samme system – og som analyserer og kartlegger beslutnings-systemet hos kundene.
Basert på tilbakespillene fra den nesten 300 norske selgerne vi fikk respons fra på LinkedIn, og våre egne erfaringer gjennom 20 – 30 år med forskjellige CRM-løsninger, skrev vi en artikkel som vi har publisert på LinkedIn. Du finner den via linken nedenfor.
https://www.linkedin.com/pulse/hva-skal-du-kreve-av-en-god-crm-løsning-arne-sigurd-rognan-nielsen/
Legg igjen et svar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!