Modernisere eller migrere – hva lønner seg?
Stadig flere IT-avdelinger kjenner på økte behov for nye løsninger for å møte dagens krav og nye brukerbehov. Det trengs nye applikasjoner, nye databaser, nye løsninger for å sikre at forretningen kan drives på en best mulig måte. Da dukker alltid spørsmålet opp om man skal kaste ut alt man har og lage noe helt nytt eller oppgradere, modernisere og utnytte gamle IT-investeringer på en bedre måte og mer optimalt.
Dette gjelder ikke minst en rekke bedrifter som i årevis har benyttet Domino/Notes-plattformen – tidligere kjent som IBM Lotus Domino/Notes. Plattformen har vært stabil i alle år, sikker som banken, så sikker at man ikke har tatt seg bryet med å oppgradere eller modernisere brukergrensesnitt eller gjøre løsningene mobile for brukerne.
Så har kravet om enklere bruk, mer sexy utseende og større tilgjengelighet for mobil bruk, meldt seg fra brukerne. Kanskje har man fått ny ledelse som kun kjenner systemene der de tidligere har jobbet og som nå vil ha det samme i sin nye jobb – det er det de føler de kan og det er trygt. Da melder kravene om å bytte plattform raskt.
Kostbart å bytte plattform!
Slike bytter av plattform kan raskt vise seg å bli svært kostbare. Ikke bare koster det mye penger å kjøpe inn ny programvare, men enda dyrere er det å utvikle nye applikasjoner, innleie av konsulenter i månedsvis og ofte store kostnader til opplæring av de ansatte. For ikke å snakke om produksjonstap og driftsstans i forbindelse med selve migreringen av data fra det gamle systemet. Her er det mange IT-sjefer og bedriftsledere som glemmer å ta med alle faktorer og tall i kalkylene sine. De «glemmer» gjerne noen kostnadsdrivere i kalkylene fordi det ikke passer deres drøm om å innføre noe helt nytt.
Men, hva gjør du om du allerede har en løsning, som kanskje ser litt gammelmodig ut, men som er sikker, skalerbar, fleksibel, allsidig, multifunksjonell, rask og verdifull for forretningen? En løsning som er skreddersydd for din bedrifts måte å drive business på, som dekker bedriftens behov og som inneholder store datamengder opparbeidet gjennom mange år. Data som er selve «gullbeholdningen» for bedriften, kunnskap som er unik og utgjør en svært viktig del av bedriftens egentlige verdi.
Du står foran valget; Pusse opp og modernisere huset eller rive det helt ned og bygge nytt? Skrape tidligere investering helt og påta seg helt nye kostnader? Hver spiker, hver skrue og hver snekker-time må tas med i beregningen.
HCL satset og lyktes!
I fjor brukte den indiske IT-giganten HCL mange, mange milliarder dollar på å kjøpe ut en stor portefølje av programvare-løsninger fra IBM. En del av denne programvarepakken var den kjente Lotus-familien som HCL allerede hadde samarbeidet med IBM om å vedlikeholde og oppgradere. HCL fant disse produktene så teknologisk og markedsmessig interessante at de like godt kjøpte eierskapet til løsningene og startet en gigantisk satsning på nyutvikling av kjente løsninger som Domino (applikasjons-serveren), Notes (mail- og applikasjons-klienten), Sametime (chat og meetings) og Connections (samhandlings-plattformen). HCL satset riktig – nå strømmer kundene tilbake til plattformen.
I dag fremstår disse løsningene som helt anderledes, moderne, åpne, lette å integrere, men like sikre, stabile og skalerbare som i alle de 30 årene f.eks. Domino og Notes har vært på markedet. HCL har gjort alle myter og spådommer om «Notes er død» til skamme. Les mer om det her!
HCL Domino versjon 11 (versjon 12 er rett rundt hjørnet) er den mest åpne versjonen av plattformen til dags dato. Den gjør det mulig for bedrifter å integrere sine eksisterende Domino-baserte løsninger med andre løsninger som f.eks. Microsoft-programvare på en slik måte at begge plattformer blir forbedret og bedre utnyttet. Man kan integrere med Google Maps, utnytte åpne API-er, importere data fra f.eks. SalesForce, integrere med Slack – ja, til og med bruke Amazon’s Alexa for å snakke med Domino!
« Til dags dato har Domino integrert sømløst med alt som fins på våre Microsoft Exchange servere, Teradata analytics løsninger og skybaserte applikasjoner i våre SAP og Clarify systemer», forteller Georg Schaller fra A1 Telekom.
Versjon 11 av Domino integrerer f.eks. sømløst med Microsoft Active Directory uten noen tillegg. Dette forenkler hverdagen betydelig for en IT-avdeling. HCL har også kommet med nye Domino-relaterte løsninger som gjør det unødvendig med en Notes-klient for å bruke applikasjoner. Ved å installere f.eks. gratis-appen HCL Nomad på håndholdte enheter som iPad, iPhone eller Android-baserte mobiler og nettbrett, kan man aksessere enhver Domino-baserte applikasjon uten bruk av spesielle klienter. Helt uten noen form for programmering eller tilpasning av databasene. Det er pek-klikk-kjør. Dette har gjort løsningene mer mobile enn noensinne! Bruk hvilken device du vil og jobb fra hvor som helst!
Med HCL Volt kan du selv utvikle dine applikasjoner uten hjelp av konsulenter og dyp kunnskap om programmering. Med Volt kan du f.eks. ta et regneark og gjøre det om til en database med bare et par klikk. Vips har du en helt ny database som du så kan videreutvikle med lett forståelig drag&drop-teknologi. Man har regnet på det og kommet frem til at med HCL Volt er det 60 – 70 % raskere å utvikle en ny applikasjon enn med tradisjonelle metoder. Penger spart er penger tjent!
Så, hva betyr dette for deg som er IT-sjef? Du står kanskje ved et veikryss der du må vurdere din gamle Domino-løsning opp mot å starte helt på nytt? Du må kanskje investere i helt annen teknologi og påfølgende utvikling av nye applikasjoner og forretningsløsninger? Uansett hvordan du tenker så står du foran en risikovurdering.
Oppdatér deg før du beslutter!
Det du uansett bør gjøre er å oppdatere deg på det du allerede har. Hva har skjedd med teknologien siden sist du oppgraderte din gamle og trauste Domino-løsning? Hvilken versjon er du på? Hva har den siste versjonen å by på som du har gått glipp av? Er den raskere? Er den sikrere? Er den lettere å integrere? Kan den moderniseres? Kan den oppdateres? Hva vil det koste å kjøpe noe helt nytt? Lage alt på nytt, bare på en annen plattform – og hva vil dét komme til å koste oss av tid, problemer og ikke minst penger?
Har vi egentlig vært så flinke til å oppgradere som vi kanskje burde ha vært? Har vi bare senket skuldrene og tenkt at denne solide teknologien går jo bare av seg selv – som en uslitelig gammel båtmotor som bare går og går og går – uten vedlikehold, kjærlig omtanke og en skvett smøreolje i ny og ne?
Jeg anbefaler deg å ta en titt under denne linken for å oppdatere deg om hva HCL Domino er i dag. Der finner du også en nøytral kalkulator som vil gi deg noen antydninger om kostnader ved å oppgradere/modernisere versus å bytte helt ut.
Bytte er dyrt og tidkrevende
Et av eksemplene på modernisering vs migrering viser et forsikringsselskap som fant ut at det ville koste dem 24 millioner dollar å skifte til en helt ny løsning, mens det bare ville koste 1 million dollar å oppgradere og modernisere sin gamle Domino-løsning.
Et annet selskap brukte hele 9 år på å migrere til en helt ny plattform. De hadde 8.000 applikasjoner og databaser basert på Domino.
Jeg kjenner også til store, meget kjente, norske bedrifter som angivelig har byttet ut «Lotus Notes» med andre løsninger, men som fremdeles 10-15-20 år etter kjører utallige forretningskritiske applikasjoner på sin nærmest uslitelige Domino-plattform.
Om du er i tvil om du har den riktige infrastrukturen eller kompetansen til å videreutvikle, vedlikeholde, oppgradere eller drifte et Domino-miljø – så er du velkommen til å kontakte oss. Har du litt intern Java-kompetanse er du godt skodd. Det trengs ikke lenger noen spesiell «Lotus»-kompetanse.
Brainworker er et nettverk bestående av de beste konsulentene og HCL-partnerne verden over. Flere av oss er utnevnte til HCL Ambassador og er rådgivere for HCL’s teknologiske og strategiske utvikling. Som autorisert HCL Business Partner i er vi eneste norske partner med en HCL Ambassador tittel.
Mangler du infrastruktur, utviklings- og driftskompetanse for f.eks. HCL Domino, så samarbeider vi med landets beste driftssenter for nettopp disse løsningene. Vi kan overta alt du har av denne teknologien og sikre at du til en hver tid er oppgradert, modernisert og driftet med 24/7 support.
Ta gjerne kontakt, vi er her for deg og din bedrift! arne@brainworker.no +47 41535313
Legg igjen et svar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!