Kontakt oss

Ta gjerne kontakt med oss for en prat.

Skaudalen 12 B, 1727 Sarpsborg
Mobil+47 415 35 313
Epostarne@brainworker.no

 

Kontaktskjema

  • Ved å trykke på Send godtar du at vi benytter opplysningene til å besvare henvendelsen din. Vi vil aldri dele disse opplysningene med tredjepart eller bruke de til markedsføring.

HCL Connections 7.0 er lansert og klar for bruk!

HCL Connections 7 ble lansert og klar for levering fredag 4. desember! Det betyr at kunder nå kan laste ned den helt nyskrevne programvaren fra FlexNet og ta fatt på sine oppgraderinger. Men, norske kunder bør vente til et par måneder utpå nyåret fordi den nye versjonen foreløpig finnes kun på engelsk. De andre språkene kommer fortløpende, naturlig nok basert på størrelsen på språkmarkedene.

Det er utrolig mange nyheter som følger Connections 7. Ikke minst muligheten til å integrere med en rekke av Microsoft’s løsninger: Teams, Outlook, SharePoint osv.. Med HCL Connection 7 vil brukere av Microsoft365 kunne forbedre sin silo-pregede løsninger og åpne opp for et sømløst samarbeide på tvers i sine organisasjoner. Det vil forbedre arbeidsflyten og effektiviteten samtidig som det åpner for bedre transparens og kompetansedeling mellom medarbeidere. Du kan velge om du vil jobbe med Connections fra Microsoft-applikasjonene, eller om du vil jobbe med Microsoft-applikasjonene fra Connections-plattformen. Det hele er nå sømløst!

Med den nye versjonen av Connections får man også en langt mer utstrakt bruk av maler for de digitale fellesskapene (communities) slik at man ved bare et museklikk kan skape et helt nytt digitalt arbeidssted for et nytt prosjekt eller en ny arbeidsgruppe. Med løsningen følger en hel del maler for bruk i forskjellige bransjer og typer prosjekter. Man behøver ikke hjelp fra IT-avdelingen for å sette opp nye prosjektrom eller arbeidsgrupper – det gjør den enkelte bruker selv.

I denne videoen får du litt bakgrunn om tankene bak denne digital samhandlingsplattformen og hvordan man jobber med Connections 7 i samarbeide med de applikasjonene du eventuelt har fra Microsoft. Vil du vite mer om dine muligheter til å forbedre samhandling, arbeidsflyt og produktiviteten i din organisasjon anbefaler vi deg å ta kontakt med oss. Vi er spesialister på HCL Connections!

Slik blir nye Domino 12 med alt på én plattform!

Når nye HCL Domino 12 lanseres i slutten av første halvår 2021 vil du klare deg med en eneste plattform både for forretnings-applikasjoner, e-post, lynmeldinger og webmøter.

Og – enda bedre – du trenger ikke installere lokale klienter – alt kan skje via nettlesere eller mobile enheter! Som om ikke det er nok så tar det bare minutter å oppgradere – de gamle applikasjonene dine kjører like godt som før. Domino har alltid vært – og vil alltid være – tilbakekompatibel. Gjett om det sparer deg for mye penger til testing og tilpasninger av applikasjonene til den oppgraderte plattformen!

Du kan også glemme den stadige oppgraderingen av sertifikater! Let’s Encrypt er inkludert med versjon 12 og Domino-serveren vil oppgradere sertifikatene automatisk.

Bruker du Active Directory så vil den nye versjonen av Domino synkronisere både brukere, brukergrupper og passord helt automatisk. Dette enten du har brukere i Notes, Domino, SharePoint, Office 365, Sales Force eller andre webløsninger.

Og, neida, synkronisering av passord gjør ikke løsningen mer usikker – tvert i mot – Domino 12 kommer med to-faktor autentisering (2FA) som standard!

Hva med Notes-klienten?
Også Notes-klienten kommer i oppgradert og modernisert versjon – samt en rekke forbedringer, men du trenger den strengt tatt ikke. Nå kan du nemlig kjøre både Notes-klienten og alle Notes/Domino baserte applikasjoner via nettleser. Det er den nye funksjonen HCL Nomad som gjør dette mulig både for nettlesere og på håndholdte enheter for iOS og Android.

HCL Nomad Web vil også inkludere 2FA og Single Sign On (SSO). Brukeren behøver ikke skrive inn linker til server – kun passord – for å logge seg på. Og selv det kan brukeren slippe ved å benytte Face ID eller Touch ID.

Vil du lese mer bør du ta en kikk på denne artikkelen til Hogne B. Pettersen som er HCL Ambassador, Domino-guru og fremtredende medlem av vårt Brainworker nettverk!

Modernisere eller migrere – hva lønner seg?

Stadig flere IT-avdelinger kjenner på økte behov for nye løsninger for å møte dagens krav og nye brukerbehov. Det trengs nye applikasjoner, nye databaser, nye løsninger for å sikre at forretningen kan drives på en best mulig måte. Da dukker alltid spørsmålet opp om man skal kaste ut alt man har og lage noe helt nytt eller oppgradere, modernisere og utnytte gamle IT-investeringer på en bedre måte og mer optimalt.

Dette gjelder ikke minst en rekke bedrifter som i årevis har benyttet Domino/Notes-plattformen – tidligere kjent som IBM Lotus Domino/Notes. Plattformen har vært stabil i alle år, sikker som banken, så sikker at man ikke har tatt seg bryet med å oppgradere eller modernisere brukergrensesnitt eller gjøre løsningene mobile for brukerne.

Så har kravet om enklere bruk, mer sexy utseende og større tilgjengelighet for mobil bruk, meldt seg fra brukerne. Kanskje har man fått ny ledelse som kun kjenner systemene der de tidligere har jobbet og som nå vil ha det samme i sin nye jobb – det er det de føler de kan og det er trygt. Da melder kravene om å bytte plattform raskt.

Kostbart å bytte plattform!

Slike bytter av plattform kan raskt vise seg å bli svært kostbare. Ikke bare koster det mye penger å kjøpe inn ny programvare, men enda dyrere er det å utvikle nye applikasjoner, innleie av konsulenter i månedsvis og ofte store kostnader til opplæring av de ansatte. For ikke å snakke om produksjonstap og driftsstans i forbindelse med selve migreringen av data fra det gamle systemet. Her er det mange IT-sjefer og bedriftsledere som glemmer å ta med alle faktorer og tall i kalkylene sine. De «glemmer» gjerne noen kostnadsdrivere i kalkylene fordi det ikke passer deres drøm om å innføre noe helt nytt.

Men, hva gjør du om du allerede har en løsning, som kanskje ser litt gammelmodig ut, men som er sikker, skalerbar, fleksibel, allsidig, multifunksjonell, rask og verdifull for forretningen? En løsning som er skreddersydd for din bedrifts måte å drive business på, som dekker bedriftens behov og som inneholder store datamengder opparbeidet gjennom mange år. Data som er selve «gullbeholdningen» for bedriften, kunnskap som er unik og utgjør en svært viktig del av bedriftens egentlige verdi.
Du står foran valget; Pusse opp og modernisere huset eller rive det helt ned og bygge nytt? Skrape tidligere investering helt og påta seg helt nye kostnader? Hver spiker, hver skrue og hver snekker-time må tas med i beregningen.

HCL satset og lyktes!

I fjor brukte den indiske IT-giganten HCL mange, mange milliarder dollar på å kjøpe ut en stor portefølje av programvare-løsninger fra IBM. En del av denne programvarepakken var den kjente Lotus-familien som HCL allerede hadde samarbeidet med IBM om å vedlikeholde og oppgradere. HCL fant disse produktene så teknologisk og markedsmessig interessante at de like godt kjøpte eierskapet til løsningene og startet en gigantisk satsning på nyutvikling av kjente løsninger som Domino (applikasjons-serveren), Notes (mail- og applikasjons-klienten), Sametime (chat og meetings) og Connections (samhandlings-plattformen). HCL satset riktig – nå strømmer kundene tilbake til plattformen.

I dag fremstår disse løsningene som helt anderledes, moderne, åpne, lette å integrere, men like sikre, stabile og skalerbare som i alle de 30 årene f.eks. Domino og Notes har vært på markedet. HCL har gjort alle myter og spådommer om «Notes er død» til skamme. Les mer om det her!

HCL Domino versjon 11 (versjon 12 er rett rundt hjørnet) er den mest åpne versjonen av plattformen til dags dato.  Den gjør det mulig for bedrifter å integrere sine eksisterende Domino-baserte løsninger med andre løsninger som f.eks. Microsoft-programvare på en slik måte at begge plattformer blir forbedret og bedre utnyttet. Man kan integrere med Google Maps, utnytte åpne API-er, importere data fra f.eks. SalesForce, integrere med Slack – ja, til og med bruke Amazon’s Alexa for å snakke med Domino!

« Til dags dato har Domino integrert sømløst med alt som fins på våre Microsoft Exchange servere, Teradata analytics løsninger og skybaserte applikasjoner i våre SAP og Clarify systemer», forteller Georg Schaller fra A1 Telekom.

Versjon 11 av Domino integrerer f.eks. sømløst med Microsoft Active Directory uten noen tillegg. Dette forenkler hverdagen betydelig for en IT-avdeling. HCL har også kommet med nye Domino-relaterte løsninger som gjør det unødvendig med en Notes-klient for å bruke applikasjoner. Ved å installere f.eks. gratis-appen HCL Nomad på håndholdte enheter som iPad, iPhone eller Android-baserte mobiler og nettbrett, kan man aksessere enhver Domino-baserte applikasjon uten bruk av spesielle klienter. Helt uten noen form for programmering eller tilpasning av databasene. Det er pek-klikk-kjør. Dette har gjort løsningene mer mobile enn noensinne! Bruk hvilken device du vil og jobb fra hvor som helst!

Med HCL Volt kan du selv utvikle dine applikasjoner uten hjelp av konsulenter og dyp kunnskap om programmering. Med Volt kan du f.eks. ta et regneark og gjøre det om til en database med bare et par klikk. Vips har du en helt ny database som du så kan videreutvikle med lett forståelig drag&drop-teknologi. Man har regnet på det og kommet frem til at med HCL Volt er det 60 – 70 % raskere å utvikle en ny applikasjon enn med tradisjonelle metoder. Penger spart er penger tjent!

Så, hva betyr dette for deg som er IT-sjef? Du står kanskje ved et veikryss der du må vurdere din gamle Domino-løsning opp mot å starte helt på nytt? Du må kanskje investere i helt annen teknologi og påfølgende utvikling av nye applikasjoner og forretningsløsninger? Uansett hvordan du tenker så står du foran en risikovurdering.

Oppdatér deg før du beslutter!

Det du uansett bør gjøre er å oppdatere deg på det du allerede har. Hva har skjedd med teknologien siden sist du oppgraderte din gamle og trauste Domino-løsning? Hvilken versjon er du på? Hva har den siste versjonen å by på som du har gått glipp av? Er den raskere? Er den sikrere? Er den lettere å integrere? Kan den moderniseres? Kan den oppdateres? Hva vil det koste å kjøpe noe helt nytt? Lage alt på nytt, bare på en annen plattform – og hva vil dét komme til å koste oss av tid, problemer og ikke minst penger? 

Har vi egentlig vært så flinke til å oppgradere som vi kanskje burde ha vært? Har vi bare senket skuldrene og tenkt at denne solide teknologien går jo bare av seg selv – som en uslitelig gammel båtmotor som bare går og går og går – uten vedlikehold, kjærlig omtanke og en skvett smøreolje i ny og ne?

Jeg anbefaler deg å ta en titt under denne linken for å oppdatere deg om hva HCL Domino er i dag. Der finner du også en nøytral kalkulator som vil gi deg noen antydninger om kostnader ved å oppgradere/modernisere versus å bytte helt ut. 

Bytte er dyrt og tidkrevende

Et av eksemplene på modernisering vs migrering viser et forsikringsselskap som fant ut at det ville koste dem 24 millioner dollar å skifte til en helt ny løsning, mens det bare ville koste 1 million dollar å oppgradere og modernisere sin gamle Domino-løsning.  

Et annet selskap brukte hele 9 år på å migrere til en helt ny plattform. De hadde 8.000 applikasjoner og databaser basert på Domino.

Jeg kjenner også til store, meget kjente, norske bedrifter som angivelig har byttet ut «Lotus Notes» med andre løsninger, men som fremdeles 10-15-20 år etter kjører utallige forretningskritiske applikasjoner på sin nærmest uslitelige Domino-plattform.

Om du er i tvil om du har den riktige infrastrukturen eller kompetansen til å videreutvikle, vedlikeholde, oppgradere eller drifte et Domino-miljø – så er du velkommen til å kontakte oss. Har du litt intern Java-kompetanse er du godt skodd. Det trengs ikke lenger noen spesiell «Lotus»-kompetanse.

Brainworker er et nettverk bestående av de beste konsulentene og HCL-partnerne verden over. Flere av oss er utnevnte til HCL Ambassador og er rådgivere for HCL’s teknologiske og strategiske utvikling. Som autorisert HCL Business Partner i  er vi eneste norske partner med en HCL Ambassador tittel. 

Mangler du infrastruktur, utviklings- og driftskompetanse for f.eks. HCL Domino, så samarbeider vi med landets beste driftssenter for nettopp disse løsningene. Vi kan overta alt du har av denne teknologien og sikre at du til en hver tid er oppgradert, modernisert og driftet med 24/7 support.      

Ta gjerne kontakt, vi er her for deg og din bedrift! arne@brainworker.no +47 41535313

Entreprenør økte produktiviteten 40 prosent!

For at store og svært kostbare prosjekter skal bli lønnsomme er man helt avhengige av at kommunikasjonen mellom deltakerne skjer raskt og at all informasjon er tilgjengelige til en hver tid. Selv den minste forsinkelse kan medføre millionutgifter og tap av lønnsomhet.

For det amerikanske entreprenørselskapet VCC var det avgjørende at de ansatte kunne kommunisere effektivt for kunne overholde både tidsplaner og budsjetter.

– Samhandling er kjernen i alt vi gjør, sier Jerry Horani som er Chief Technology Officer i VCC. – Vi er helt avhengige av at medarbeiderne har den riktige informasjonen tilgjengelig til riktig tid for å kunne ta kvalifiserte beslutninger. Jo tettere vi kan koble våre ansatte ute i felt med beslutningstakerne ved våre kontorer, desto bedre kan vi forhindre kostbare forsinkelser på prosjektene våre.

Tidligere brukte VCC-ansatte bærbare datamaskiner for å knytte seg til bedriftens prosjektstyrings-system som var utviklet på plattformen HCL Domino/Notes. 

Det var ikke alltid like enkelt ute på fjerne byggeplasser. I takt med at mobile løsninger ble stadig mer populære innså VCC at de måtte finne enklere og smartere løsninger.

– Størsteparten av vår arbeidsstyrke er mobile, forteller Horani. – De reiser rundt over hele USA og besøker byggeplasser. Ofte er de på steder der det ikke er tilgjengelige kontorplasser hvor de kan sette seg ned med en laptop. Vi var derfor nødt til å finne løsninger som ville gjøre det mulig å jobbe fra mobile enheter som smart-telefoner og nettbrett.

VCC bestemte seg for å utvikle applikasjoner som kunne utnytte de løsningene de allerede hadde basert på HCL Domino/Notes.

– Vi har basert vår bedrifts virksomhet på Domino-plattformen i mange år og har vært svært fornøyde med både teknologien og mulighetene. Fordi så mange av våre mest forretningskritiske applikasjoner var avhengige av Domino-teknologien, ville vi unngå å utvikle helt nye applikasjoner basert på en helt annen back-end løsning. Ved å bygge på vår eksisterende løsning innså vi at vi kunne levere de ønskede funksjonene ut på mobile enheter uten å finne opp hjulet på nytt, sier Horani.

For å strømlinjeforme prosessene integrerte de sine nye mobile applikasjoner med sin allerede eksisterende Box Enterprise innholds-plattform og DocuSign for digitale signaturer.

– Ting skjer raskt på en byggeplass og uforutsette hendelser gjør det ofte nødvendig å legge til, fjerne, eller endre de opprinnelige byggeplanene og konstruksjons-detaljene som ligger i kontraktene. 

– Tidligere kunne det være svært tidkrevende å få signert en endrings-ordre når man måtte starte opp en PC og koble seg opp til internett. Nå går dette mye kjappere via en mobil enhet og kan løses der og da via mobilnettet. 

Horani forteller at VCC skapte en mobil arbeidsflyt for å gjøre endringer i arbeids-ordrene. De ansatte på byggeplassen signerer digitalt på sine mobiltelefoner med hjelp av integrasjonen mellom HCL Domino-miljøet og DocuSign. Ofte skjer dette via e-post-applikasjonen HCL Verse på den mobile enheten.

I dag er det over 300 ansatte i VCC som benytter de mobile løsningene for å utføre sitt daglige arbeide uansett hvor de befinner seg.

– Fordi våre ansatte nå kan få tilgang til oppdatert informasjon, uansett hvor de befinner seg, er vi blitt mye mer effektive. Vår produktivitet er steget med 40 prosent! Sier Horani.

– Raskere og bedre samhandling mellom de ansatte på byggeplassene og i kontorene har hjulpet oss til å ligge i forkant på prosjektene og unngått forsinkelser.  Vi anser at vi har økt vår prosjektstyrings-effektivitet med så mye som 30 prosent og redusert prosjekt-forsinkelser med opptil 35 prosent!

Horani forteller også at de ansatte raskt har tatt til seg den nye måten å jobbe på.  Nå foretrekker de å sette opp virtuelle møter fremfor å reise fra bygge-plassene og inn til kontorene for å ha møter. 

– Det har redusert våre reisekostnader med 10 prosent per år og gitt en mye bedre utnyttelse av arbeidstiden.

VCC ble grunnlagt i 1987 og har sitt hovedkvarter i Little Rock i Arkansas. Entreprenørselskapet er lisensiert i alle de 50 amerikanske statene og spesialiserer seg på nybygg og renoveringsprosjekter. 

Røde Kors valgte HCL Connections

Røde Kors i Sveits hadde behov for å kunne kommunisere og samhandle effektivt med alle sine ansatte og tusenvis av frivillige. De løste det med å velge HCL Connections!

Mange av de aller svakeste og vanskeligstilte i samfunnet er avhengige av hjelp fra frivillige organisasjoner når offentlig sektor eller deres egne nettverk ikke kan hjelpe dem. Det er da Røde Kors trår til for å hjelpe. 

Røde Kors i Zürich har 130 ansatte, 2.600 frivillige medarbeidere og utrolig mange som støtter dem økonomisk. Noe av det viktigste for organisasjoner har vært å binde sammen dette fellesskapet. De måtte kunne samarbeide og kommunisere raskt og enkelt, dele informasjon og kunnskap og – ikke minst – måtte de raskt kunne sette sammen innsatsgrupper straks det dukket opp prosjekter der de måtte trå til.

Noe som kjennetegner innsatsen til Røde Kors er at de må handle raskt og samle alle nødvendige ressurser, personale, utstyr og avdekke innsats-behovet raskt, samtidig som informasjonen når alle involverte på en direkte og dynamisk måte. 

Fordi alle involverte også har veldig forskjellig kunnskap og svært varierende nivå når det gjelder bruk av digitale løsninger, måtte den løsningen de valgte også være både enkel å lære og enkel å bruke. Løsningen måtte også være mulig å bruke når som helst, hvor som helst og med hvilke som helst datamaskiner, plattformer, operativ-systemer eller håndholdte enheter som mobiltelefon og nettbrett.

Røde Kors i Zürich vurderte en rekke løsninger for samhandling og kommunikasjon, inkludert løsningene til Microsoft og HCL Connections.

De fleste kjente til Microsoft-løsningene, mens kun et fåtall av brukerne kjente til HCL Connections. Man lot derfor et større utvalg brukere fra forskjellige fagområder teste løsningene.

De fikk teste hvor enkelt det var å sette opp nye prosjektrom og dele prosjekt-informasjon, hvordan de enkelt kunne sette opp gjestekontoer slik at de kunne samhandle med eksterne partnere og frivillige medarbeidere. De fikk også testet hvor enkelt det var å bruke løsningen på mobile enheter ute i felt.

Brukerne som skulle evaluere de forskjellige løsningene mente at HCL Connections var det beste valget basert på det rene bruker-grensesnittet, den enkle bruken som passer både for datanoviser og avanserte databrukere. De la også vekt på raske responstider, mobil tilgjengelighet og hvor raskt man kunne ta løsningen i bruk og være produktiv fra første dag.

Etter at Røde Kors besluttet å anskaffe HCL Connections tok det bare 6 måneder før man var ferdig med utrullingen av løsningen. Det omfatter installasjon, etablering av struktur, konfigurasjon og opplæring i form av workshops. 

Løsningen viste seg raskt å bli populær blant brukerne takket være sin intuitive struktur og sine mange tilgjengelige funksjoner. 

I ettertid forteller brukerne at de er mer komfortable med den nye digitale måten å jobbe på, enn slik de jobbet tidligere. Slik det var tidligere brukte de enormt mye tid på å lete etter informasjon og finne de riktige personene og ressursene. Etter at de fikk HCL Connections har de mye bedre oversikt over prosjektene, oppgavene, oppdatert informasjon og hvem som skal gjøre hva og når.

Det tok heller ikke lang tid for brukerne å lære seg den nye løsningen – én workshop var nok for å komme i gang og gjøre sitt daglige arbeide.

I dag er teamene i Røde Kors i Zürich i stand til å arbeide raskere, smartere og mer effektivt. De har også oppnådd større grad av trivsel og engasjement hos medarbeiderne.  

Redd for datalekkasjer ved digitale møter?

Mediene er fulle av skrekkhistorier om informasjons-lekkasjer etter at Covid-19 situasjonen har tvunget ansatte over hele verden inn på hjemmekontorer med web-møter.

Dette har skapt stor skepsis til datasikkerheten ved bruk av tilgjengelige chat og video-konferanser både internt og eksternt.

Nå kommer HCL med en helt nyskrevet løsning for digitale samtaler og video-møter som virkelig setter sikkerheten i høysetet.

HCL Sametime er sikker som norsk granitt og bruker ikke allment tilgjengelige skytjenester, men kjører i ditt eget interne miljø – private cloud eller on premise og er til en hver tid fullt kryptert.

Du starter et møte eller en dialog med ett eneste klikk – uten å starte en klient eller vente på at en SaaS-tjeneste skal starte opp. Dialogene tas vare på slik at du har dem senere og du kan også dele filer.

Løsningen er intuitiv og utrolig enkel å bruke og krever ingen opplæring.

Nå tilbyr vi deg å forhåndsteste denne nye, supersikre løsningen for web-møter, chat/dialog og fildeling!

Les mer her!

Ta kontakt med oss om du ønsker å teste løsningen! arne@brainworker.no +47 41535313

Derfor bør du oppdatere din Domino-server!

Er du fremdeles på en gammel versjon av Domino – tidligere kjent som Lotus Domino/Lotus Notes eller IBM Domino/Notes – versjon 8, 9 eller 10? Kjører du fremdeles dine mange forretnings-applikasjoner og databaser på en av disse gamle versjonene er det på tide å oppgradere. I fjor sommer overtok den indiske IT-giganten HCL eierskapet til denne digitale plattformen og det har medført en rivende utvikling av programvaren. Domino-serveren er ikke det den en gang var – den er så mye, mye bedre! Versjon 11 er kommet for lenge siden og versjon 12 er allerede i betatest hos utvalgte kunder og business-partnere.

Domino 11 har enda lavere TCO enn forrige utgave og en rekke nye forbedringer og nye integrasjons-muligheter. Ta en titt på videoen nedenfor så får du med deg alle fordelene ved å oppgradere til siste versjon.

HCL Domino 11 har en rekke nye forbedringer, lavere TCO og en rekke nye integrasjonsmuligheter.

Nytt er også at du ikke lenger trenger en Notes-klient for å få tilgang til databasene og applikasjonene dine. Ved hjelp av den lille «data-snutten» HCL Domino Nomad (gratis) kan du aksessere applikasjonene dine direkte fra en hvilken som helst nettleser, smart-telefon eller nettbrett.

I tillegg er det nå mye enklere å lage dine egne applikasjoner – uten kunnskap om programmering. Med HCL Domino Volt kan du med enkel drag&drop på få minutter lage dine egne applikasjoner og f.eks. superenkelt konvertere et regneark til en database! Billigere og raskere!

Mye billigere å oppgradere enn å migrere!

Har du syslet med tanken om å migrere fra Domino til andre plattformer? I så fall bør du sikre at du har alle parametre på plass når det gjelder kostnader. Det er ikke bare lisenskostnader for en ny plattform som må regnes inn, du må også regne inn kostbare konsulenttimer for utvikling av helt nye applikasjoner, kostnader til migrering som ofte må gjøres manuelt og kostnader til opplæring på nye løsninger, samt lavere produksjon i en overgangsfase.

Beregn kostnadene dine her i denne kalkulatoren!

HCL Domino versjon 11 er en milepel i Domino’s mangeårige historie. Det finnes over 10 millioner applikasjoner som kjører på Domino-servere hos over 15.000 kunder rundt om i verden. Mange millioner ansatte i bedrifter og organisasjoner rundt om i verden bruker i dag dataløsninger uten å ane at de kjører på en Domino-server.

Domino-applikasjoner er mobile: HCL Nomad leverer dine applikasjoner på Apple iPhone og iPad, Android og Chrome OS nettbrett uten programmering.

Domino-applikasjoner er klare for low-code utvikling: HCL Domino Volt er teknologi som helt endrer måten man utvikler applikasjoner på – og som er 60 – 70 % raskere en tradisjonell utvikling. Det gjør det mulig for IT og brukere å raskt lage nye forretnings-applikasjoner uten spesielle kunnskaper om Domino.

Domino-applikasjoner integrerer og synkroniserer: HCL Domino versjon 11 gjør det enklere å administrere og integrere nye applikasjoner i Domino ved at Microsoft Active Directory nå er automatisk integrert.

Ta kontakt med oss dersom du vil vite mer, trenger hjelp med oppgradering eller fornyelse av lisenser: arne@brainworker.no – +47 41535313.

Hva gjør du med dine gamle IBM Lotus Notes lisenser?

IBM solgte i fjor hele sin tradisjonelle «Lotus»-portefølje til den indiske IT-giganten HCL. Etter det har produktene hatt en rask og særdeles spennende nyutvikling og det er kommet en rekke nye og mer moderne versjoner av kjente løsninger som Domino, Notes, Sametime og Connections.

Dette har gjort at tusenvis av gamle kunder har vekket til live sine «sovende» lisensavtaler og fornyet, reaktivert og modernisert alle sine Domino-baserte forretnings-applikasjoner.

Løsningene fra HCL er oppdaterte, er gjort åpne og tilgjengelige for integrasjoner med andre plattformer, de har fått et mer moderne «look & feel», har fått en rekke nye funksjoner og en helt ny og moderne e-post-klient.

HCL har også gjort store endringer når det gjelder lisensiering slik at denne blir enklere for kundene. De har gått bort fra lisenser basert på prosessorkraft og beregner nå lisens-prisen ut fra antall brukere. Man kan også velge termin-lisenser som i praksis er en leie-modell der man betaler samme pris hvert år så lenge man benytter programvaren.

Brainworker AS var først i Norges som autorisert HCL Business Partner og er spesialister på HCL’s lisenser. Vi garanterer våre kunder at de alltid er korrekt lisensiert med de beste prisene på markedet.

Husk at det er mye rimeligere å reaktivere sin gamle lisensavtale, oppgradere til siste versjon og modernisere applikasjonene enn å «finne opp kruttet på nytt». Med de nye versjonene av Domino trenger dine brukere ingen Notes-klient for å bruke databasene/applikasjonene.

Med bruk av den nye muligheten HCL Nomad blir applikasjonene tilgjengelige på alle enheter – også nettbrett og smartphones – uten programmering. Tar man dessuten i bruk nye HCL Domino Volt kan man enkelt lage nye applikasjoner selv – uten kunnskap om programmering.

Ta en prat med oss om hvordan du kan puste nytt liv i dine gamle teknologi-investeringer og spare enorme beløp til nyutvikling! Send en e-post til arne@brainworker.no så setter vi opp et webmøte!

Mobilen er verstingen når det gjelder datasikkerhet!

Visste du at mobiler og nettbrett er verstingene når det gjelder brudd på datasikkerheten? Når det gjelder «phishing» teller smart-telefoner og nettbrett for over 90 % av cyber-angrepene. Mobiler og nettbrett på avveie eller som er usikrede er med andre ord rene dødsfellene for deg som er opptatt av datasikkerhet. Hva koster det ikke bedriften din om konfidensiell forretnings-informasjon kommer i hendene på dine konkurrenter? Har du regnet på hva det koster i penger å oppleve data-lekkasjer? I verste fall taper firmaet hele omsetningen sin, eller at informasjon som kommer inn under personvernloven (GDPR) lekker ut.

Du må med andre ord beskytte de håndholdte enhetene som dine ansatte tar med seg på forretningsreiser, på kundebesøk, på konferanser, på hjemmekontoret, på bygge- og anleggsplasser, på hytta, ombord i båten og på flyplasser og kollektivtrafikk. Hvor mange ganger har du ikke selv forlagt mobilen din i en taxi eller i din egen parkerte bil? Usikret og tilgjengelig for tyveri og hacking.

I denne historien møter vi Dwight. Han er vanlig ansatt som har med seg den mobile dingsen han har fått utdelt på jobben. Den er styrt, kontrollert og administrert av arbeidsgiverens IT-avdeling så den burde være sikker. Likevel mangler det noe ved denne mobilen som IT-avdelingen har gjort så sikker som mulig: Den mangler Mobile Threat Defense (MTD). Sjekk linken og se hvordan Dwight og hans datasikkerhet er ivaretatt ved hjelp av MaaS360.

Profesjonell prosjektstyring i Connections

Koordinering av oppgaver og prosjekter er en integrert del av en medarbeiders hverdag. Det gjelder til en hver tid å ha full oversikt for å sikre at prosjektet blir vellykket. Alle ressurser må være på plass til riktig tid. Den nødvendige kunnskapen og den riktige informasjonen må være lett tilgjengelig. De kompetente medarbeiderne må være koblet til prosjektet og de mest effektive verktøyene må være tilgjengelige. Alt for å oppnå best mulig resultat.

Er de metodene og verktøyene du i dag bruker gode og effektive nok? Har du full oversikt på ett og samme sted, eller må du innom en rekke forskjellige dataverktøy for å ha full kontroll? Hvor mye tid bruker du egentlig på prosjektstyringen og allokering av ressurser og personell?

Med samhandlingsplattformen HCL Connections 6.5 følger prosjekt-verktøyet Activities Plus med som en integrert del – uten ekstra lisens-kostnad. Med Activities Plus får du et profesjonelt verktøy for å styre aktiviteter, ressurser, oppgaver og jobbe med prosjekt-medlemmer på en rask, visuell og enkel måte. Alle er kontinuerlig informerte og oppdaterte om alle detaljer i prosjektet uansett hvor de befinner seg. Løsningen er tilgjengelig fra alle plattformer enten det er på PC, Mac eller mobile enheter som nettbrett og smarte mobiler – iOS og Android.

HCL Connections 6.5 og Activities Plus knytter sammen dokumenter, diskusjoner, aktiviteter, prosjekter, samhandling og mennesker i en og samme plattform. Det er den eneste profesjonelle samhandlings-løsningen med medarbeiderne og deres aktiviteter som midtpunkt. Det er medarbeiderne og deres aktiviteter som skaper verdiene i bedriftene, ikke dokumentene. Andre løsninger på markedet er dokument-sentrerte.

Fordi løsninger er fokusert på medarbeiderne og aktivitetene bidrar dette til mer aktiv bruk og større engasjement hos brukerne. Engasjement skaper høyere produktivitet og verdiskaping.

Ta gjerne kontakt for mer informasjon: arne@brainworker.no +47 41535313